اندیشکده امام صادق (ع) | خلیل عقیلی فرج

إنَّکَ کادِحٌ إلَی رَبِّکَ کَدحًا فَمُلاقیهِ

اندیشکده امام صادق (ع) | خلیل عقیلی فرج

إنَّکَ کادِحٌ إلَی رَبِّکَ کَدحًا فَمُلاقیهِ

اندیشکده امام صادق (ع) | خلیل عقیلی فرج

دیگر نخواهم خفت
و دیگر از خاک و خاکیان نخواهم گفت
و جز از آسمان و آسمانیان نخواهم نوشت...
**************
آی دی ایتا و سروش: @draghili
**************
آدرس کانال های انتشار محتوا:

      

چرا امام خامنه ای ؟

شنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۳، ۰۲:۴۹ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از سوالات متداولی که از بنده در نوشته ها و سخنرانی ها پرسیده می شود این است که : چرا می گویید امام خامنه ای؟ شما یک انسان عادی را هم سطح امام معصوم می کنید؟ و...در این جا می خواهم با یک رویکرد جدید در تکمیل مقاله های با موضوع متشابه از یک مقایسه ساده و صحیح  استفاده کنم.قبل از شروع به چند نکته مهم و اساسی اشاره می کنم :

1- منظور از لفظ امام برای ولی فقیه با منظور از لفظ امام برای امام معصوم متفاوت است. قطعا منظور از لفظ امام برای نایبان امام زمان (عج) به معنای پیشوای مسلمانان با اختیارات مشخص است ولی امام معصوم دارای ویژگی معصومیت است که در ولی فقیه وجود ندارد و اصلا نه چنین انتظاری از ولی فقیه می رود و نه تابه حال چنین ادعایی شده است.

2- تاکید ما بر استفاده از لفظ امام دارای یک نکته ظریف دیگر هم هست و آن اینکه اگر کسی لفظ امام را برای ولی فقیه ذکر نکرد هیچ گونه گناهی نکرده است و موجب عقوبتی نخواهد شد بلکه این اصرار حکمت هایی دارد که در ادامه خواهید خواند.

3- ما موارد این چنین فراوانی در ادبیات دینی خودمان داریم؛ مثلا با توجه به غصب منسب خلافت از حضرت علی (ع) و استفاده شدید دشمنان حضرت از لفظ «امیرالمونین» برای انسان های معلوم الحالی مانند معاویه و یزید و ... مناسب است که شیعه باهوش و زیرک با تاکید موکد بر استفاده این لفظ برای حضرت علی (ع) این جنگ روانی را با جواب مواجه کنند تا با سکوت و روشنفکری و ...!!!!!

با این مقدمات اولین سوال من این است که‌ : وقتی شما به یک مسجد وارد می شوید و می بینید که یک نفر جلوی همه ایستاده و بقیه نمازگزاران به او اقتدا کرده اند ، به فردی که جلوی همه ایستاده چه می گویید؟ قطعا خواهید گفت : امام جماعتاولین نکته دقیقا در این جاست که وقتی شما به پیشوای حتی چند نفر در نماز می گویید «  امام » حال چرا نباید از این لفظ پر معنا برای پیشوای حد اقل شیعیان جهان استفاده کنیم. نگویید که این مقایسه صحیح نیست ، مع الفارق است و ... اتفاقا دارم از یک مقایسه کاملا صحیح  صحبت می کنم. چرا که مامومین در نماز جماعت را به یک جمع گسترده تر به نام امت اسلامی و امام جماعت را به امام امت اسلامی تشبیه کرده ایم که از جز به کل رفته باشیم ( در حالی که برعکس این روش همیشه درست نیست!).یکی از مهمترین حکمت های توصیه موکد دین اسلام بر شرکت در نماز جماعت این است که همیشه پشت سر امام حرکت کنید. چراکه حرکت زود تر از امام هم در نماز جماعت و هم در حرکت جامعه اسلامی مشکل ایجاد می کند.نکته بعدی از این تمثیل این است که هرگاه امام جامعه صحبت کرد سکوت کنید همانطور که در حین خواندن حمد و سوره در نماز جماعت همه سکوت می کنند و فقط گوش می دهند.نکته بعدی این است که اگر در خواندن نماز و حرکت و تحلیل های سیاسی خودتان مشکل دارید به نماز جماعت بروید و از امام خود بیاموزیدو عمل کنیدمهمترین نکته این است که امام جماعت وظیفه فوق العاده ای دادر که اگر حرکتی بکند و نماز را به خطا و بطلان بکشاند مسئولیت نماز همه نماز گزاران به گردن اوست، به همین طریق امام جامعه اسلامی باید قبل از انجام هر کاری یا صدور دستوری در صورت صلاح دید به منظور کاهش احتمال اشتباه ( دقت کنید که نگفتیم عدم اشتباه) با افراد خبره و متخصص مشورت لازم را انجام دهد.و ده ها حکمت دیگر در این مقایسه وجود دارد که خود شما می توانید به آن ها برسید....

من الله التوفیق

نظرات  (۱۰)

/................................/
  • محمد شیدایی
  • بهتر از این نمی شود
    جانم فدای رهبر
    ولی من که قانع نشدم
    به نظر من همه ما ها اشتباه می کنیم و نباید کسی رو معصوم دونست حتی خامنه ای و امام خمینی
    من آقای خامنه ای رو خیلی قبول دارم
    به نظر من تنها مسئول کشور که هیچ غل غشی نداره ایشونه
    اللهم عجل لولیک الفرج
    لطفا تفاوت ولایت فقیه را با ولایت مطلقه فقیه بنویسید.
    از چند نفر پرسیدم ولی هیچکدام جواب قانع کننده ندادن
    سلام
    من داستان عزل ونصب شریح رو مطالعه کردم
    از قضاوتهای نادرست تا فتوای علیه امام حسین
    اما نکته ای که اینجا مطرحه من قاضی نیستم که بخوام بین دو نفر قضاوت کنم
    یا از ترسم بخوام طرف باطل رو بگیرم
    دلیل اینکه تمام حرفها و بحثهای ما سیاسی میشن اینه که
    جو کشور ما در تمامیه ضمینه ها اعم از فرهنگی ,اقتصادی , ورزشی , هنری , علمی و غیره به سیاست کشیده میشه پس از من انتظار نداشته باشید که حرفهام رو بدون جهت گیری به طرف سیاست بزنم
    در مورد سکوت ایشونم میخواستم مطلبی بگم که چون فرمودید باید مفصل بحث بشه پس منم منتظر میشم تا تکمیل مطلبتون.
    هرچند که من راضی نشدم برای این دلیلتون که چرا امام باید خطاب کنیم
    اما همین که به قواتون وفا کردید ممنونم
    ومن الله التوفیق
    پاسخ:
    سلام دوست عزیز منظور من از مطالعه داستان زندگی شریح قاضی ، این شخصیت عجیب و زیرک اصلا مقایسه با شما نبود! منظور من این بود که ایشان که فردی رشوه گیر و فاسد ( البته از نظر اقتصادی ) بودند در زمان حکومت حضرت علی علیه السلام که قطعا بهترین الگو برای حاکمان اسلام تا ظهور حضرت حجت (عج) خواهد بود نیز همچنان قاضی القضاه ( همون رئیس قوه قضاییه ) بودند. روایاتی هست که حضرت امیر علیه السلام در همان روزهای اول حکومت خودشان طی نامه ای ایشان را عزل کردند ولی شریح به دلیل داشتن نفوذ فوق العاده در بین حاکمان بلاد اسلامی چنان شورش و بلوایی راه انداخت که حضرت مجبور شدند بین از بین رفتن حکومت اسلامی و به منصب رسیدن شخصی فاسد و با نفوذ به نام شریح قاضی ، گزینه دوم را انتخاب کنند و این تنها راه عاقلانه بود. به عبارت دیگر اگر حاکم به گفتار و خواسته های شما عمل کند و همه را از دم تیغ مجازات بگزراند مانند این است که حضرت امیر علیه السلام باید با گردن کلفتان حکومت که سالها ( در زمان حکومت خلیفه دوم و سوم ) نفوذ خود را گسترش داده بودند می جنگید که به احتمال زیاد مردم کوفه در چنین جنگی برای حضرت شمشیر نمیزدند چرا که آنها با آدم معلوم الحالی مانند معاویه هم چنین کردند و حضرت را تنها گذاشتند. حالا ما در چنین شرایطی با خواندن تاریخ حضرت امیر علیه السلام را محاکمه می کردیم که چرا چنین کار ناشیانه ای را انجام داده است! همین را با اوضاع کشور ما مقایسه کنید و شخصیت هایی را که نقش شریح را در کشور ما ایفا می کنند بیابید... در مورد لفظ امام برای رهبر انقلاب هم البته بنده در مقاله «چرا امام خامنه ای ؟ » کاملا روشن توضیح دادم و این را هم گفتم که اگر کسی برای ولی فقیه لفظ امام را به کار نبرد گناهی مرتکب نشده است و کسی به گناه می افتد که در حکم های حکومتی ( نه احکام فردی) از حکم ولی فقیه که جانشین مام معصوم علیه السلام است بدون دلیل قاطع و محکمه ( الهی) پسند سرپیچی کند. امید وارم موفق باشید. یا حق
    با سلام وتبریک سال نو
    درسته اما چرا امامی که به قول شما پیشوای حداقل شیعیانه از حال و روز مردم خبر نداره؟؟؟
    چرا جلوی فساد اداری رو نمیگیره؟؟؟
    چرا نمیتونه پولی رو که از بیت المال رفته رو به خزانه برگردونه منظورم کسایی ان که وامهای میلیاردی گرفتن اما کسی نمیتونه نگاه چپ بهشون بکنه و تعدادشونم زیاد نیست؟؟؟
    چرا وقتی مسئولین اعلام میکنن که 70%ثروت کشور دست تعداد معدودی از افراده که دولت هم تواناییه باز پس گیریشو نداره سکوت میکنه؟؟؟
    امامی که میتونه در تمام ضمینه ها اظهار نظر کنه اما نمیتونه وضع مردمشو درک کنه و....
    همون بهتر که این لفظ مبارک و مقدسو در موردش بکار نبریم...
    ومن الله التوفیق
    پاسخ:
    سلام و احترام به دوست عزیز جواب سوالهای شما دارای شئون مختلفه از جمله یک سری بحث های سیاسی ولی از جهت دلیل سکوت امام خامنه ای در مقابل بعضی از مفسدان که نفوذ بالایی دارند مطلب مفصلی خواهم نوشت ولی به دلیل کمبود وقت و کم بودن منابع به این زودی ها انجام نخاهد گرفت. فعلا به شما توصیه می کنم داستان زندگی و عزل شریح قاضی از سوی حضرت امیر (ع) را مطالعه کنید. یاحق
    سلام اقای عقیلی
    مقاله خوبی نوشتی فقط سوالاتی رو توی ذهنم به وجود اوردید مثل عدم مجازات علنی بعضی مسوولین خلافکار لطفا جواب کوتاه بده
    سال نو مبارک برای سلامتی امام زمان"عج" صلواتی هدیه کنید.