اندیشکده امام صادق (ع) | خلیل عقیلی فرج

إنَّکَ کادِحٌ إلَی رَبِّکَ کَدحًا فَمُلاقیهِ

اندیشکده امام صادق (ع) | خلیل عقیلی فرج

إنَّکَ کادِحٌ إلَی رَبِّکَ کَدحًا فَمُلاقیهِ

اندیشکده امام صادق (ع) | خلیل عقیلی فرج

دیگر نخواهم خفت
و دیگر از خاک و خاکیان نخواهم گفت
و جز از آسمان و آسمانیان نخواهم نوشت...
**************
آی دی ایتا و سروش: @draghili
**************
آدرس کانال های انتشار محتوا:

      

بسیج ، توانایی ها و آسیب ها

پنجشنبه, ۶ آذر ۱۳۹۹، ۰۹:۳۳ ب.ظ



به نام خدا
از آنجایی که حقیر افتخار حضور در میان جمع نورانی و بی ریای #بسیج و بسیجیان در سال ها و رده های مختلف را داشته ام، ذکر مواردی رو جهت آشنایی بیشتر و خصوصا آسیب شناسی این جریان مهم و تأثیرگذار بنظر مفید می دونم.

🔸 بسیج در واقع یک نیروی متشکل از نوجوانان و گاهی جوانان بدون هیچ گونه چشم داشت مادی است که تا حالا امکان درج و سازماندهی کلاسیک اعضا و فعالیت های آن به طور کامل ممکن نشده است و این همان چیزی است که حضور در جریان بسیج را بی ریا، بدون انتظارات مادی و منحصر به عشق به انقلاب و امام خامنه ای می کند.
اما #آسیب هایی درون و برون تشکلی همواره این جریان صعب الوصف رو تهدید می کرده و می کند که معمولا از دیده ها پنهان است. سعی بر بیان مهمترین این آسیب ها دارم :
1- ضعف رسانه ای در تبیین مفهوم، مرام، اهداف و عملکرد بسیج بر خلاف موفقیت های رسانه های معاند در این زمینه، به طوری که شاید درصد قابل توجهی از مردم بسیج را محل رسیدن به پول و منصب می دانند در حالی که بودجه یک سال یک پایگاه مقاومت در سال های اولیه حضور من به عنوان یک مسئول مبلغ باورنکردنی 50 هزار تومان بود!
2- جدی نپنداشتن توانایی های بسیج توسط مسئولین دولتی، استانی و حتی بخش قابل توجهی از پاسدارها؛ بسیج پر قدرت در سال های بعد از جنگ بیشتر به یک شوخی در ذهن مسئولین بوده است تا... .
3- عدم اطلاع رسانی موفق در مورد دستاوردهای علمی و درسی بسیج؛ زیرا این بخش بیشترین اقبال را در بین والدین دارد تا با حضور فرزند خود در تشکل بسیج و پایگاه و مسجد، خیالشان از درس و کنکور فرزندشان راحت تر باشد.
4- عدم برنامه ریزی برای رفع مشکلات اقتصادی و شغلی بسیجیان، به طوری که درصد قابل توجهی از نوجوانان و جوانانی که مخلصانه در بسیج شب و روز خود را وقف کردند، الان بیکار و یا در شغلی مغایر با شأن اجتماعی ایشان فعالیت دارند و گاهی از این ساختار مقدس دور و یا به کلی فراموش شده اند. در حالی که برنامه ریزی در این حوزه کاری نیست که از توان بسیج و سپاه پاسداران بر نیاید.

#کلام_آخر : با این همه، با تاکید و با جرأت می توان بسیج را محلی امن و گرم برای رشد اجتماعی، مذهبی، سیاسی و حتی علمی فرزندان خود بدانیم که در طی این سالها همیشه مظلوم بوده و مورد کم لطفی های فراوانی از خودی و غیر خودی قرار گرفته است. بسیج جریانی واقعا افسانه گون است که هیچگاه به چپ و راست متمایل نشده تا اهرمی برای خیالات سیاسی واقتصادی افراد یا گروه های سیاسی باشد.
#عقیلی_فرج

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی