مقاله | رابطه اعجاز عددی قرآن و عدم تحریف
رابطه اعجاز عددی قرآن و عدم تحریف
خلیل عقیلی فرج
دکترای تفسیر تطبیقی
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قم k.aghili.f@gmail.com
لینک نمایه مقاله در سیویلیکا : https://www.civilica.com/Paper-INPE01-INPE01_042.html
هرگونه نقل قول یا استفاده از مطالب این پژوهش بدون درج منبع، شرعا مجاز نمی باشد
پذیرفته شده در کنفرانس ملی ایده های نوین و پژوهش های کاربردی در علوم انسانی
رشت ، 1398
چکیده
یکی از جنبه های اعجاز قرآن کریم اعجاز عددی و محاسباتی آن می باشد که مورد توجه پژوهشگران قرآنی قرار گرفته است. نقش مؤثر اعجاز عددی قرآن کریم در ایجاد ارتباط بین اهل علم و آیات الهی و افزایش مطالعات میان رشته ای در این حوزه اهمیت این موضوع را دو چندان می کند. در این پژوهش با ایجاد ارتباط منطقی بین اعجاز و شگفتی های عددی قرآن و موضوع عدم تحریف، و ارائه نمونه ای از اعجاز عددی قابل محاسبه و اعتبارسنجی و بیان روشن تر ارتباط این گونه از اعجاز قرآن با موضوع عدم تحریف با تکیه بر نمونه بیان شده، این نتایج حاصل می گردد که اولا این موضوع به عنوان شاهد مثالی دقیق و قابل راستی آزمایی در مورد عدم تحریف قرآن قابل طرح است و در صورت تحریف قرآن بسیاری از روابط عددی میان واژه ها و عبارات آن بدست نمی آمد و ثانیا قرآن دارای اشارات و اعجازهای علمی فراوان می باشد که می تواند در فهم دقیق تر آیات ، تولیدات و نظریه پردازی های علمی مفید واقع شود.
کلید واژگان : اعجاز عددی ، تحریف ، قرآن
مقدمه
در دنیای امروز که سوالات و شبهات فراوانی با هدف کم رنگ کردن آموزه های قرآنی و خدشه وارد کردن به سلامت و پاسخگویی این کتاب بزرگ به مسائل روز انسان، در متن جامعه رواج دارد، نمی توان انتظار داشت که همه مخاطبان این فکرهای مسموم، به منابع مرتبط و پاسخگوی سوالاتشان دسترسی داشته و حتی توانایی علمی یا انگیزه مراجعه به آنان را داشته باشند. در نتیجه یکی از راه های ایجاد انگیزه و جذب محققان جهت فعالیت های علمی دقیق و مولد در حوزه قرآن کریم، می توان بیان شگفتی های علمی و خصوصا عددی آیات وحی باشد. در این پژوهش ابتدا مفهوم واژه های اعجاز و تحریف مورد بررسی قرار گرفته است. سپس موضوع اعجاز یا شگفتی عددی و نتایج بحث های مخالفان و موافقان آن طرح گردیده است. در ادامه با بیان نمونه ای از موارد اعجاز عددی و محاسباتی مناسب با هدف پژوهش، ضمن محاسبه درستی آن به بیان ارتباط آن و شگفتی های مشابه با موضوع عدم تحریف قرآن پرداخته شده است. در پایان نتایج حاصل از ایجاد این ارتباط بیان گردیده است.
1- مفهوم شناسی
1-1 اعجاز
عجز در لغت به معنای ضعف و ناتوانی و مخالف استواری (ابن منظور،1414ق: 5/369) ، قدرت (راغب اصفهانی، 1412ق: 547) و زیرکی و نشاط در کارها(طریحی، 1375ش:4/24) است. اعجزنی فلان یعنی از طلب و درک او عاجز شدم (فراهیدی، 1410ق:1/215).
1-2 تحریف
تحریف از ریشه حرف می باشد و حرف را در لغت به گوشه و کناره معنا کرده اند (ابن منظور، 9/41) و حرف هر چیز گوشه، کرانه و مرز آن است (طریحی،5/36). تحریف در قرآن تغییر دادن سخن از معنای آن است (فراهیدی،3/211) راغب می گوید تحریف کلام به معنای آن است که آن را در گوشهاى از احتمال قرار بدهى که می توان آن را به دو وجه حمل کرد (راغب اصفهانی، 228). نخستین بار این واژه در قرآن و سپس در احادیث به کار رفته است (نجارزادگان، 1384ش:17).
تحریف در اصطلاح کاری خارق العاده و همراه با تحدی است که از معارضه و مقابله سالم بماند (سیوطی ،2/238) خداوند آن را به دست پیامبرانش ظاهر می کند تا دلیلی بر صدق و راستی رسالت آن ها باشد(معرفت،1386 الف: 4/16).
تحریف در اصطلاح علوم قرآنی به دو بخش اصلی «تحریف معنوی» و «تحریف لفظی» تقسیم می شود.
الف) تحریف معنوی به معنای تفسیر سخن بر خلاف مقصود گوینده آن است (نک: خویی، بی تا، 197؛ معرفت، 1386ب: 19؛ نجارزادگان، 1384ش:17)، همانطور که در آیه مبارکه «مِنَ الَّذِینَ هادُوا یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ» (نساء/46) به آن اشاره شده است. این نوع تحریف به طور قطع در قرآن رخ داده و این موضوع مورد اتفاق همه می باشد(خویی، 198) همچنین در روایات نیز وقوع آن اطلاع داده شده است(نهج البلاغه، خطبه 17). این نوع از تحریف موضوع بحث این نوشتار نیست.
ب) تحریف لفظی به معنای کاهش، افزایش یا تبدیل کلمات، آیات و سوره ها است. البته در اینجا هم تحریف لفظی فقط به معنای نقصان مورد بحث است زیرا تحریف به معنای افزایش آیه یا سورهای در قرآن و تبدیل آیات به آیاتی دیگر، قائلی ندارد (نک: نجارزادگان، 1384:18).
2- اعجاز عددی قرآن کریم
قرآن کریم از جنبه های فراوان دارای اعجاز می باشد، مانند اعجاز بلاغی، اعجاز علمی و.. . یکی از جنبه های اعجاز قرآن که در دهه های اخیر با ورود رایانه و وسایل محاسباتی پیشرفته جای خود را در بحث اعجاز قرآن پیدا کرده است موضوع نظم عددی و محاسباتی می باشد. از اولین کسانی که پرده از این موضوع برداشته اند در کتاب «الاتقان فی علوم القرآن» سیوطی، رد پای این فکر دیده میشود و در رأس محققان این موضوع افرادی همچون رشاد خلیفه و عبد الرزاق نوفل و ... هست (نک: رضایی اصفهانی، 1381ش، 217). محققان قرآنی مقالات و یافته های فراوانی را به عنوان اعجاز عددی، نظم ریاضی و شگفتی های محاسباتی قرآن ارائه داده اند. نکته قابل توجه این که قطعا تعدادی از این مدعاها به دلایل مختلفی مانند داشتن مثال نقض یا قابل محاسبه و ارزیابی نبودن، نمی توانند اعجاز عددی قرآن محسوب شده و مورد استناد پژوهش ما قرار گیرند. اما بخشی از این روابط کشف شده دارای قابلیت محاسبه و اثبات بوده و می توانند پایه این مقاله را تشکیل دهند. این موضوع موجب اختلاف صاحب نظران علوم قرآنی در موضوع اعجاز یا شگفتی بودن این یافته ها گردیده است(نک: پهلوان، 1388، 57-76). استاد رضایی اصفهانی در کتاب «پژوهشی در اعجاز علمی قرآن » ضمن بیان اسامی و شرح نظرات موافقان و مخالفان اعجاز عددی قرآن چنین نتیجه گیری می کنند: «نظم ریاضی قرآن (در همان موارد محدودی که وجود دارد و مورد پذیرش طرفین است) یک مطلب شگفتانگیز است چرا که یک فرد امّی و درس ناخوانده در طی 23 سال کتابی با نظم خاص ریاضی آورده است که در حالات روانی مختلف مثل جنگ و صلح و در مکانها و زمانهای متفاوت آورده شده است. (نه مثل یک دانشمند فارغ از همه چیز که در یک کتابخانه، با آرامش، کتابی منظم تدوین میکند) و مطالبی عالی و همراه با فصاحت و بلاغت در آن وجود دارد»(رضایی اصفهانی، 231). از میان موارد فراوان بیان شده از اعجاز و شگفتی های عددی قرآن (نک: مؤدب، 1390، 200 تا 210)، یک یافته را به عنوان نمونه مناسب با موضوع این پژوهش انتخاب کرده و ضمن محاسبه و بررسی درستی ادعا، رابطه آن را با موضوع عدم تحریف بررسی خواهیم کرد.
2-1 اعجاز ریاضی زوج و فرد در قرآن
یکی از معجزات عددی قرآن، اعجاز زوج و فرد شماره سوره ها و تعداد آیات هر سوره است (جم نشان، 1375، 99 تا 107). اگر شماره هر سوره در ترتیب مصحف امروزی قرآن را با تعداد آیات آن جمع کنیم، حاصل در 57 مورد زوج و در 57 مورد فرد خواهد بود.
جدول شماره 1 ، جدول زوج ها
ردیف |
نام سوره |
شماره سوره |
تعداد آیه |
جمع تعداد آیات و شماره سوره |
1 |
فاتحه |
1 |
7 |
8 |
2 |
بقره |
2 |
286 |
288 |
3 |
نساء |
4 |
176 |
180 |
4 |
توبه |
9 |
129 |
138 |
5 |
هود |
11 |
123 |
134 |
6 |
رعد |
13 |
43 |
56 |
7 |
ابراهیم |
14 |
52 |
66 |
8 |
حجر |
15 |
99 |
114 |
9 |
نحل |
16 |
128 |
144 |
10 |
اسرا |
17 |
111 |
128 |
11 |
کهف |
18 |
110 |
128 |
12 |
حج |
22 |
78 |
100 |
13 |
نور |
24 |
64 |
88 |
14 |
فرقان |
25 |
77 |
102 |
15 |
نمل |
27 |
93 |
120 |
16 |
قصص |
28 |
88 |
116 |
17 |
عنکبوت |
29 |
69 |
98 |
18 |
روم |
30 |
60 |
90 |
19 |
سجده |
32 |
30 |
62 |
20 |
احزاب |
33 |
73 |
106 |
21 |
سبا |
34 |
54 |
88 |
22 |
فاطر |
35 |
45 |
80 |
23 |
ص |
38 |
88 |
126 |
24 |
زمر |
39 |
75 |
114 |
25 |
زخرف |
43 |
89 |
132 |
26 |
جاثیه |
45 |
37 |
82 |
27 |
واقعه |
56 |
96 |
152 |
28 |
حدید |
57 |
29 |
86 |
29 |
مجادله |
58 |
22 |
80 |
30 |
منافقون |
63 |
11 |
74 |
31 |
تغابن |
64 |
18 |
82 |
32 |
تحریم |
66 |
12 |
78 |
33 |
قلم |
68 |
52 |
120 |
34 |
معارج |
70 |
44 |
114 |
35 |
جن |
72 |
28 |
100 |
36 |
مدثر |
74 |
56 |
130 |
37 |
نبأ |
78 |
40 |
118 |
38 |
عبس |
80 |
42 |
122 |
39 |
تکویر |
81 |
29 |
110 |
40 |
اعلی |
87 |
19 |
106 |
41 |
غاشیه |
88 |
26 |
114 |
42 |
بلد |
90 |
20 |
110 |
43 |
شمس |
91 |
15 |
106 |
44 |
ضحی |
93 |
11 |
104 |
45 |
شرح |
94 |
8 |
102 |
46 |
قدر |
97 |
5 |
102 |
47 |
بیّنه |
98 |
8 |
106 |
48 |
قارعه |
101 |
11 |
112 |
49 |
تکاثر |
102 |
8 |
110 |
50 |
عصر |
103 |
3 |
106 |
51 |
فیل |
105 |
5 |
110 |
52 |
قریش |
106 |
4 |
110 |
53 |
ماعون |
107 |
7 |
114 |
54 |
مسد |
111 |
5 |
116 |
55 |
اخلاص |
112 |
4 |
116 |
56 |
فلق |
113 |
5 |
118 |
57 |
ناس |
114 |
6 |
120 |
جمع |
6236 |
همانطور که مشاهده می شود، اگر اعداد ستون پنجم را که حاصل های زوج جمع تعداد آیات و شماره هر سوره است را با هم جمع کنیم، حاصل 6236 می شود. در تعداد آیات قرآن اختلافاتی وجود دارد، ولی عدد صحیح آیات، طبق روایت کوفیین که صحیحترین و قطعیترین روایات است، 6236 آیه است که از مولی امیر مؤمنان علیه السلام روایتشده است.و اکنون عددآیات قرآن در مصحف شریف همین رقم است.این شمارش، مبنی بر آن است که «بسم الله الرحمن الرحیم» در سوره حمد یک آیه محسوب شود و در دیگر سورهها آیه مستقل به حساب نیامده باشد. (نک: معرفت،1386، بخش عدد سوره ها و آیات قرآن).
اعمال همین روند محاسباتی در جدول فردها نیز نتیجه ای جالب در بر دارد:
جدول شماره 2 ، جدول فردها
ردیف |
نام سوره |
شماره سوره |
تعداد آیه |
جمع تعداد آیات و شماره سوره |
1 |
آل عمران |
3 |
200 |
203 |
2 |
مائده |
5 |
120 |
125 |
3 |
انعام |
6 |
165 |
171 |
4 |
اعراف |
7 |
206 |
213 |
5 |
انفال |
8 |
75 |
83 |
6 |
یونس |
10 |
109 |
119 |
7 |
یوسف |
12 |
111 |
123 |
8 |
مریم |
19 |
98 |
117 |
9 |
طه |
20 |
135 |
155 |
10 |
انبیا |
21 |
112 |
133 |
11 |
مؤمنون |
23 |
118 |
141 |
12 |
شعراء |
26 |
227 |
253 |
13 |
لقمان |
31 |
34 |
65 |
14 |
یس |
36 |
83 |
119 |
15 |
صافات |
37 |
182 |
219 |
16 |
غافر |
40 |
85 |
125 |
17 |
فصلت |
41 |
54 |
95 |
18 |
شوری |
42 |
53 |
95 |
19 |
دخان |
44 |
59 |
103 |
20 |
احقاف |
46 |
35 |
81 |
21 |
محمد (ص) |
47 |
38 |
85 |
22 |
فتح |
48 |
29 |
77 |
23 |
حجرات |
49 |
18 |
67 |
24 |
ق |
50 |
45 |
95 |
25 |
ذاریات |
51 |
60 |
111 |
26 |
طور |
52 |
49 |
101 |
27 |
نجم |
53 |
62 |
115 |
28 |
قمر |
54 |
55 |
109 |
29 |
رحمن |
55 |
78 |
133 |
30 |
حشر |
59 |
24 |
83 |
31 |
ممتحنه |
60 |
13 |
73 |
32 |
صف |
61 |
14 |
75 |
33 |
جمعه |
62 |
11 |
73 |
34 |
طلاق |
65 |
12 |
77 |
35 |
ملک |
67 |
30 |
97 |
36 |
حاقه |
69 |
52 |
121 |
37 |
نوح |
71 |
28 |
99 |
38 |
مزمل |
73 |
20 |
93 |
39 |
قیامه |
75 |
40 |
115 |
40 |
انسان |
76 |
31 |
107 |
41 |
مرسلات |
77 |
50 |
127 |
42 |
نازعات |
79 |
46 |
125 |
43 |
انفطار |
82 |
19 |
101 |
44 |
مطففین |
83 |
36 |
119 |
45 |
انشقاق |
84 |
25 |
109 |
46 |
بروج |
85 |
22 |
107 |
47 |
طارق |
86 |
17 |
103 |
48 |
فجر |
89 |
30 |
119 |
49 |
لیل |
92 |
21 |
113 |
50 |
تین |
95 |
8 |
103 |
51 |
علق |
96 |
19 |
115 |
52 |
زلزله |
99 |
8 |
107 |
53 |
عادیات |
100 |
11 |
111 |
54 |
همزه |
104 |
9 |
113 |
55 |
کوثر |
108 |
3 |
111 |
56 |
کافرون |
109 |
6 |
115 |
57 |
نصر |
110 |
3 |
113 |
جمع |
6555 |
در این جدول نیز اگر اعداد ستون پنجم را که حاصل های فرد جمع تعداد آیات و شماره هر سوره است را با هم جمع کنیم، حاصل 6555 می شود. شگفتی این مطلب وقتی مشخص می گردد که اگر اعداد 1 تا 114 (تعداد سوره های قرآن ) را با هم جمع کنیم، حاصل (مجموع تصاعد حسابی 1 تا 114) مقدار 6555 خواهد شد (نک: https://fa.m.wikipedia.org/wiki/تصاعد_حسابی)
1+2+3+…+114 = 6555
در کنار ادعای ذکر شده که مورد امتحان دقیق مقداری مولف این پژوهش قرار گرفته و صحت و سقم آن تایید می شود، موارد بسیار دیگری نیز در مقالات و کتب مختلف می توان یافت که خبر از یک نظم و اعجاز عددی در بین آیات و سور قرآن کریم می دهند. حال اگر فرض کنیم که اگر یکی از آیات سوره ای کم شده باشد ( که تنها مورد ادعای قائلین به تحریف قرآن، تحریف به نقصان است) دیگر تمامی روابط ذکر شده از هم خواهند گسست. می توان نتیجه گرفت که چنین روابط منظم عددی و محاسباتی منوط به عدم کاهش و تغییر تعداد آیات هر سوره و حتی عدم جابجایی آیات سور قرآن است.
از مطالب بیان شده می توان نتایج ذیل را دریافت کرد:
3- نتایج
1- ادعاها و روایات بیان شده در باب کاسته شدن آیاتی از قرآن کریم، صرف نظر از مشکلات جدی روایی مانند آحاد بودن (در برابر آیات قرآن که خبر متواتر است)، دارای شاهد مثال های نقض کننده عقلی، منطقی و محاسباتی جدی مانند نظم عددی کلمات، آیات و سور قرآن است. ارتباط بین شگفتی های عددی قرآن با اینکه نمی تواند به عنوان دلیلی متقن در کنار دیگر دلایل عدم تحریف قرآن قرار بگیرد ولی می تواند به عنوان شاهد مثالی مبرهن، همه فهم و قابل محاسبه و آزمایش، یاری دهنده جدی موضوع سلامت قرآن از تحریف باشد.
2- علاوه بر این، رابطه بیان شده می تواند مطالب مهم دیگری را نیز مانند توقیفی بودن آیات هر سوره، توقیفی بودن ترتیب چینش سوره ها و ... ، تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد ضرورت تحقیق بیشتر در این حوزه و موضوعات دیگر در زمینه اختلافات علوم قرآنی گردد. زیرا اگر شماره یک سوره تغییر کند می تواند علاوه بر متزلزل کردن نتایج جدول های ذکر شده، بسیاری از ادعاها در زمینه شگفتی های عددی و محاسباتی قرآن را نقض کند.
3- با توجه به این مطلب که نمی توان انتظار داشت همه مخاطبان قرآن کریم وارد عرصه های مطالعاتی در حوزه علوم قرآن، تاریخ قرآن، شناخت روایات صواب و نا صواب و ... شوند و به یافتن پاسخ سوالات وشبهات احتمالی خود باشند، بیان ارتباط ساده بین اعجاز و شگفتیهای عددی قرآن با موضوع عدم تحریف می تواند راهی موثر در مسیر شکاکیت زدایی و ایجاد اطمینان درباره آموزه های قرآن در بین همه اقشار جامعه باشد.
منابع و مؤاخذ
1- قرآن کریم
2- ابن منظور، محمد بن مکرم، (1414ق)، لسان العرب، دار صادر، بیروت: سوم
3- پهلوان، منصور، سعید شفیعی، (1388)، «ارزیابی و نقد نظریه اعجاز عددی قرآن کریم»، دو فصلنامه پژوهش های قرآن و حدیث، پاییز و زمستان 1388 (شماره سوم)
4- جم نشان، کورش، (1375)، «اعجاز ریاضی زوج و فرد در قرآن کریم»، بینات، سال سوم (شماره 1)
5- خویی، ابوالقاسم، (بی تا)، البیان فی تفسیرالقرآن، دارالزهراء، بیروت
6- راغب اصفهانی، حسین بن محمد، (1412ق)، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق صفوان عدنان داودی، دارالعلم الدارالشامیه، دمشق بیروت
7- رضایی اصفهانی، محمد علی، (1381ش)، پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، کتاب مبین، رشت، 1381
8- طریحی، نجم الدین، (1375ش)، مجمع البحرین، تحقیق سید احمد حسینی، کتابفروشی مرتضوی، تهران: سوم
9- علی بن ابی طالب(ع)، نهج البلاغه
10- فراهیدی، خلیل بن احمد، (1410ق)، کتاب العین، انتشارات هجرت، قم: دوم
11- معرفت، محمد هادی، (1386ش)، التمهید فی علوم القرآن، تمهید، قم
12- معرفت، محمد هادی، (1386ش)، صیانه القرآن من التحریف، تمهید، قم
13- معرفت، محمد هادی، (1386ش)، علوم قرآنی، تمهید، قم: چهارم
14- مؤدب، سید رضا، (1390ش)، اعجاز قرآن، المصطفی، قم: دوم
15- نجارزادگان، فتح الله، (1384ش)، تحریف ناپذیری قرآن، مشعر، تهران
16-https://fa.m.wikipedia.org/wiki/تصاعد_حسابی