اندیشکده امام صادق (ع) | خلیل عقیلی فرج

إنَّکَ کادِحٌ إلَی رَبِّکَ کَدحًا فَمُلاقیهِ

اندیشکده امام صادق (ع) | خلیل عقیلی فرج

إنَّکَ کادِحٌ إلَی رَبِّکَ کَدحًا فَمُلاقیهِ

اندیشکده امام صادق (ع) | خلیل عقیلی فرج

دیگر نخواهم خفت
و دیگر از خاک و خاکیان نخواهم گفت
و جز از آسمان و آسمانیان نخواهم نوشت...
**************
آی دی ایتا و سروش: @draghili
**************
آدرس کانال های انتشار محتوا:

      

مقاله | رابطه اعجاز عددی قرآن و عدم تحریف

دوشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۸، ۰۱:۵۱ ق.ظ

رابطه اعجاز عددی قرآن و عدم تحریف

خلیل عقیلی فرج

دکترای تفسیر تطبیقی
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قم k.aghili.f@gmail.com

لینک نمایه مقاله در سیویلیکا : https://www.civilica.com/Paper-INPE01-INPE01_042.html

هرگونه نقل قول یا استفاده از مطالب این پژوهش بدون درج منبع، شرعا مجاز نمی باشد

پذیرفته شده در کنفرانس ملی ایده های نوین و پژوهش های کاربردی در علوم انسانی

رشت ، 1398

چکیده

یکی از جنبه های اعجاز قرآن کریم اعجاز عددی و محاسباتی آن می باشد که مورد توجه پژوهشگران قرآنی قرار گرفته است. نقش مؤثر اعجاز عددی قرآن کریم در ایجاد ارتباط بین اهل علم و آیات الهی و افزایش مطالعات میان رشته ای در این حوزه اهمیت این موضوع را دو چندان می کند. در این پژوهش با ایجاد ارتباط منطقی بین اعجاز و شگفتی های عددی قرآن و موضوع عدم تحریف، و ارائه نمونه ای از اعجاز عددی قابل محاسبه و اعتبارسنجی و بیان روشن تر ارتباط این گونه از اعجاز قرآن با موضوع عدم تحریف با تکیه بر نمونه بیان شده، این نتایج حاصل می گردد که اولا این موضوع به عنوان شاهد مثالی دقیق و قابل راستی آزمایی در مورد عدم تحریف قرآن قابل طرح است و در صورت تحریف قرآن بسیاری از روابط عددی میان واژه ها و عبارات آن بدست نمی آمد و ثانیا قرآن دارای اشارات و اعجازهای علمی فراوان می باشد که می تواند در فهم دقیق تر آیات ، تولیدات و نظریه پردازی های علمی مفید واقع شود.

کلید واژگان : اعجاز عددی ، تحریف ، قرآن

 

 

مقدمه

در دنیای امروز که سوالات و شبهات فراوانی با هدف کم رنگ کردن آموزه های قرآنی و خدشه وارد کردن به سلامت و پاسخگویی این کتاب بزرگ به مسائل روز انسان، در متن جامعه رواج دارد، نمی توان انتظار داشت که همه مخاطبان این فکرهای مسموم، به منابع مرتبط و پاسخگوی سوالاتشان دسترسی داشته و حتی توانایی علمی یا انگیزه  مراجعه به آنان را داشته باشند. در نتیجه یکی از راه های ایجاد انگیزه و جذب محققان جهت فعالیت های علمی دقیق و مولد در حوزه قرآن کریم، می توان بیان شگفتی های علمی و خصوصا عددی آیات وحی باشد. در این پژوهش ابتدا مفهوم واژه های اعجاز و تحریف مورد بررسی قرار گرفته است. سپس موضوع اعجاز یا شگفتی عددی و نتایج بحث های مخالفان و موافقان آن طرح گردیده است. در ادامه با بیان نمونه ای از موارد اعجاز عددی و محاسباتی مناسب با هدف پژوهش، ضمن محاسبه درستی آن به بیان ارتباط آن و شگفتی های مشابه با موضوع عدم تحریف قرآن پرداخته شده است. در پایان نتایج حاصل از ایجاد این ارتباط بیان گردیده است.

 

1-     مفهوم شناسی

1-1 اعجاز

   عجز در لغت به معنای ضعف و ناتوانی و مخالف استواری (ابن منظور،1414ق: 5/369) ، قدرت (راغب اصفهانی، 1412ق: 547) و زیرکی و نشاط در کارها(طریحی، 1375ش:4/24) است. اعجزنی فلان یعنی از طلب و درک او عاجز شدم (فراهیدی، 1410ق:1/215).

1-2 تحریف

تحریف از ریشه حرف می باشد و حرف را در لغت به گوشه و کناره معنا کرده اند (ابن منظور، 9/41) و حرف هر چیز گوشه، کرانه و مرز آن است (طریحی،5/36). تحریف در قرآن تغییر دادن سخن از معنای آن است (فراهیدی،3/211) راغب می گوید تحریف کلام به معنای آن است که آن را در گوشه‏اى از احتمال قرار بدهى که می توان آن را به دو وجه حمل کرد (راغب اصفهانی،  228). نخستین بار این واژه در قرآن و سپس در احادیث به کار رفته است (نجارزادگان، 1384ش:17).

تحریف در اصطلاح کاری خارق العاده و همراه با تحدی است که از معارضه و مقابله سالم بماند (سیوطی ،2/238) خداوند آن را به دست پیامبرانش ظاهر می کند تا دلیلی بر صدق و راستی رسالت آن ها باشد(معرفت،1386 الف: 4/16).

تحریف در اصطلاح علوم قرآنی به دو بخش اصلی «تحریف معنوی» و «تحریف لفظی» تقسیم می شود.

الف) تحریف معنوی به معنای تفسیر سخن بر خلاف مقصود گوینده آن است (نک: خویی، بی تا، 197؛ معرفت، 1386ب: 19؛ نجارزادگان، 1384ش:17)، همانطور که در آیه مبارکه «مِنَ الَّذِینَ هادُوا یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ» (نساء/46) به آن اشاره شده است. این نوع تحریف به طور قطع در قرآن رخ داده و این موضوع مورد اتفاق همه می باشد(خویی، 198) همچنین در روایات نیز وقوع آن اطلاع داده شده است(نهج البلاغه، خطبه 17). این نوع از تحریف موضوع بحث این نوشتار نیست.

ب) تحریف لفظی به معنای کاهش،  افزایش یا تبدیل کلمات، آیات و سوره ها است. البته در اینجا هم تحریف لفظی فقط به معنای نقصان مورد بحث است زیرا تحریف به معنای افزایش آیه یا سوره‌ای در قرآن و تبدیل آیات به آیاتی دیگر، قائلی ندارد (نک: نجارزادگان، 1384:18).

 

2- اعجاز عددی قرآن کریم

قرآن کریم از جنبه های فراوان دارای اعجاز می باشد، مانند اعجاز بلاغی، اعجاز علمی و.. . یکی از جنبه های اعجاز قرآن که در دهه های اخیر با ورود رایانه و وسایل محاسباتی پیشرفته جای خود را در بحث اعجاز قرآن پیدا کرده است موضوع نظم عددی و محاسباتی می باشد. از اولین کسانی که پرده از این موضوع برداشته اند در کتاب «الاتقان فی علوم القرآن» سیوطی، رد پای این فکر دیده می‌شود و در رأس محققان این موضوع افرادی همچون رشاد خلیفه و عبد الرزاق نوفل و ... هست (نک: رضایی اصفهانی، 1381ش، 217). محققان قرآنی مقالات و یافته های فراوانی را به عنوان اعجاز عددی، نظم ریاضی و شگفتی های محاسباتی قرآن ارائه داده اند. نکته قابل توجه این که قطعا تعدادی از این مدعاها به دلایل مختلفی مانند داشتن مثال نقض یا قابل محاسبه و ارزیابی نبودن، نمی توانند اعجاز عددی قرآن محسوب شده و مورد استناد پژوهش ما قرار گیرند. اما بخشی از این روابط کشف شده دارای قابلیت محاسبه و اثبات بوده و می توانند پایه این مقاله را تشکیل دهند. این موضوع موجب اختلاف صاحب نظران علوم قرآنی در موضوع اعجاز یا شگفتی بودن این یافته ها گردیده است(نک: پهلوان، 1388، 57-76). استاد رضایی اصفهانی در کتاب «پژوهشی در اعجاز علمی قرآن » ضمن بیان اسامی و شرح نظرات موافقان و مخالفان اعجاز عددی قرآن چنین نتیجه گیری می کنند: «نظم ریاضی قرآن (در همان موارد محدودی که وجود دارد و مورد پذیرش طرفین است) یک مطلب شگفت‌انگیز است چرا که یک فرد امّی و درس ناخوانده در طی 23 سال کتابی با نظم خاص ریاضی آورده است که در حالات روانی مختلف مثل جنگ و صلح و در مکان‌ها و زمان‌های متفاوت آورده شده است. (نه مثل یک دانشمند فارغ از همه چیز که در یک کتابخانه، با آرامش، کتابی منظم تدوین می‌کند) و مطالبی عالی و همراه با فصاحت و بلاغت در آن وجود دارد»(رضایی اصفهانی، 231).   از میان موارد فراوان بیان شده از اعجاز و شگفتی های عددی قرآن (نک: مؤدب، 1390، 200 تا 210)، یک یافته را به عنوان نمونه مناسب با موضوع این پژوهش انتخاب کرده و ضمن محاسبه و بررسی درستی ادعا، رابطه آن را با موضوع عدم تحریف بررسی خواهیم کرد.

2-1 اعجاز ریاضی زوج و فرد در قرآن

یکی از معجزات عددی قرآن، اعجاز زوج و فرد شماره سوره ها و تعداد آیات هر سوره است (جم نشان، 1375، 99 تا 107). اگر شماره هر سوره در ترتیب مصحف امروزی قرآن را با تعداد آیات آن جمع کنیم، حاصل در 57 مورد زوج و در 57 مورد فرد خواهد بود.

جدول شماره 1 ، جدول زوج ها

ردیف

نام سوره

شماره سوره

تعداد آیه

جمع تعداد آیات و شماره سوره

1

فاتحه

1

7

8

2

بقره

2

286

288

3

نساء

4

176

180

4

توبه

9

129

138

5

هود

11

123

134

6

رعد

13

43

56

7

ابراهیم

14

52

66

8

حجر

15

99

114

9

نحل

16

128

144

10

اسرا

17

111

128

11

کهف

18

110

128

12

حج

22

78

100

13

نور

24

64

88

14

فرقان

25

77

102

15

نمل

27

93

120

16

قصص

28

88

116

17

عنکبوت

29

69

98

18

روم

30

60

90

19

سجده

32

30

62

20

احزاب

33

73

106

21

سبا

34

54

88

22

فاطر

35

45

80

23

ص

38

88

126

24

زمر

39

75

114

25

زخرف

43

89

132

26

جاثیه

45

37

82

27

واقعه

56

96

152

28

حدید

57

29

86

29

مجادله

58

22

80

30

منافقون

63

11

74

31

تغابن

64

18

82

32

تحریم

66

12

78

33

قلم

68

52

120

34

معارج

70

44

114

35

جن

72

28

100

36

مدثر

74

56

130

37

نبأ

78

40

118

38

عبس

80

42

122

39

تکویر

81

29

110

40

اعلی

87

19

106

41

غاشیه

88

26

114

42

بلد

90

20

110

43

شمس

91

15

106

44

ضحی

93

11

104

45

شرح

94

8

102

46

قدر

97

5

102

47

بیّنه

98

8

106

48

قارعه

101

11

112

49

تکاثر

102

8

110

50

عصر

103

3

106

51

فیل

105

5

110

52

قریش

106

4

110

53

ماعون

107

7

114

54

مسد

111

5

116

55

اخلاص

112

4

116

56

فلق

113

5

118

57

ناس

114

6

120

جمع

6236

 

همانطور که مشاهده می شود، اگر اعداد ستون پنجم را که حاصل های زوج جمع تعداد آیات و شماره هر سوره است را با هم جمع کنیم، حاصل 6236 می شود. در تعداد آیات قرآن اختلافاتی وجود دارد، ولی عدد صحیح آیات، طبق روایت کوفیین که صحیح‌ترین و قطعی‌ترین روایات ‌است، 6236 آیه است که از مولی امیر مؤمنان علیه السلام روایت‌شده است.و اکنون عددآیات قرآن در مصحف شریف همین رقم است.این شمارش، مبنی بر آن است که «بسم الله الرحمن الرحیم» در سوره حمد یک آیه محسوب شود و در دیگر سوره‌ها آیه ‌مستقل به حساب نیامده باشد. (نک: معرفت،1386، بخش عدد سوره ها و آیات قرآن).

اعمال همین روند محاسباتی در جدول فردها نیز نتیجه ای جالب در بر دارد:

جدول شماره 2 ، جدول فردها

ردیف

نام سوره

شماره سوره

تعداد آیه

جمع تعداد آیات و شماره سوره

1

آل عمران

3

200

203

2

مائده

5

120

125

3

انعام

6

165

171

4

اعراف

7

206

213

5

انفال

8

75

83

6

یونس

10

109

119

7

یوسف

12

111

123

8

مریم

19

98

117

9

طه

20

135

155

10

انبیا

21

112

133

11

مؤمنون

23

118

141

12

شعراء

26

227

253

13

لقمان

31

34

65

14

یس

36

83

119

15

صافات

37

182

219

16

غافر

40

85

125

17

فصلت

41

54

95

18

شوری

42

53

95

19

دخان

44

59

103

20

احقاف

46

35

81

21

محمد (ص)

47

38

85

22

فتح

48

29

77

23

حجرات

49

18

67

24

ق

50

45

95

25

ذاریات

51

60

111

26

طور

52

49

101

27

نجم

53

62

115

28

قمر

54

55

109

29

رحمن

55

78

133

30

حشر

59

24

83

31

ممتحنه

60

13

73

32

صف

61

14

75

33

جمعه

62

11

73

34

طلاق

65

12

77

35

ملک

67

30

97

36

حاقه

69

52

121

37

نوح

71

28

99

38

مزمل

73

20

93

39

قیامه

75

40

115

40

انسان

76

31

107

41

مرسلات

77

50

127

42

نازعات

79

46

125

43

انفطار

82

19

101

44

مطففین

83

36

119

45

انشقاق

84

25

109

46

بروج

85

22

107

47

طارق

86

17

103

48

فجر

89

30

119

49

لیل

92

21

113

50

تین

95

8

103

51

علق

96

19

115

52

زلزله

99

8

107

53

عادیات

100

11

111

54

همزه

104

9

113

55

کوثر

108

3

111

56

کافرون

109

6

115

57

نصر

110

3

113

جمع

6555

 

در این جدول نیز اگر اعداد ستون پنجم را که حاصل های فرد جمع تعداد آیات و شماره هر سوره است را با هم جمع کنیم، حاصل 6555 می شود. شگفتی این مطلب وقتی مشخص می گردد که اگر اعداد 1 تا 114 (تعداد سوره های قرآن ) را با هم جمع کنیم، حاصل (مجموع تصاعد حسابی 1 تا 114) مقدار 6555 خواهد شد (نک: https://fa.m.wikipedia.org/wiki/تصاعد_حسابی)

1+2+3+…+114 = 6555

در کنار ادعای ذکر شده که مورد امتحان دقیق مقداری مولف این پژوهش قرار گرفته و صحت و سقم آن تایید می شود، موارد بسیار دیگری نیز در مقالات و کتب مختلف می توان یافت که خبر از یک نظم و اعجاز عددی در بین آیات و سور قرآن کریم می دهند. حال اگر فرض کنیم که اگر یکی از آیات سوره ای کم شده باشد ( که تنها مورد ادعای قائلین به تحریف قرآن، تحریف به نقصان است) دیگر تمامی روابط ذکر شده از هم خواهند گسست. می توان نتیجه گرفت که چنین روابط منظم عددی و محاسباتی منوط به عدم کاهش و تغییر تعداد آیات هر سوره و حتی عدم جابجایی آیات سور قرآن است.

 از مطالب بیان شده می توان نتایج ذیل را دریافت کرد:

3-     نتایج

1-     ادعاها و روایات بیان شده در باب کاسته شدن آیاتی از قرآن کریم، صرف نظر از مشکلات جدی روایی مانند آحاد بودن (در برابر آیات قرآن که خبر متواتر است)، دارای شاهد مثال های نقض کننده عقلی، منطقی و محاسباتی جدی مانند نظم عددی کلمات، آیات و سور قرآن است. ارتباط بین شگفتی های عددی قرآن با اینکه نمی تواند به عنوان دلیلی متقن در کنار دیگر دلایل عدم تحریف قرآن قرار بگیرد ولی می تواند به عنوان شاهد مثالی مبرهن، همه فهم و قابل محاسبه و آزمایش، یاری دهنده جدی موضوع سلامت قرآن از تحریف باشد.

2-     علاوه بر این، رابطه بیان شده می تواند مطالب مهم دیگری را نیز مانند توقیفی بودن آیات هر سوره، توقیفی بودن ترتیب چینش سوره ها و ... ، تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد ضرورت تحقیق بیشتر در این حوزه و موضوعات دیگر  در زمینه اختلافات علوم قرآنی گردد. زیرا اگر شماره یک سوره تغییر کند می تواند علاوه بر متزلزل کردن نتایج جدول های ذکر شده، بسیاری از ادعاها در زمینه شگفتی های عددی و محاسباتی قرآن را نقض کند.

3-     با توجه به این مطلب که نمی توان انتظار داشت همه مخاطبان قرآن کریم وارد عرصه های مطالعاتی در حوزه علوم قرآن، تاریخ قرآن، شناخت روایات صواب و نا صواب و ... شوند و به یافتن پاسخ سوالات وشبهات احتمالی خود باشند، بیان ارتباط ساده بین اعجاز و شگفتیهای عددی قرآن با موضوع عدم تحریف می تواند راهی موثر در مسیر شکاکیت زدایی و ایجاد اطمینان درباره  آموزه های قرآن در بین همه اقشار جامعه باشد.


 

منابع و مؤاخذ

1-     قرآن کریم

2-     ابن منظور، محمد بن مکرم، (1414ق)، لسان العرب، دار صادر، بیروت: سوم

3-     پهلوان، منصور، سعید شفیعی، (1388)، «ارزیابی و نقد نظریه اعجاز عددی قرآن کریم»، دو فصلنامه پژوهش های قرآن و حدیث، پاییز و زمستان 1388 (شماره سوم)

4-     جم نشان، کورش، (1375)، «اعجاز ریاضی زوج و فرد در قرآن کریم»، بینات، سال سوم (شماره 1)

5-     خویی، ابوالقاسم، (بی تا)، البیان فی تفسیرالقرآن، دارالزهراء، بیروت

6-     راغب اصفهانی، حسین بن محمد، (1412ق)، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق صفوان عدنان داودی، دارالعلم الدارالشامیه، دمشق بیروت

7-     رضایی اصفهانی، محمد علی، (1381ش)، پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، کتاب مبین، رشت، 1381

8-     طریحی، نجم الدین، (1375ش)، مجمع البحرین، تحقیق سید احمد حسینی، کتابفروشی مرتضوی، تهران: سوم

9-     علی بن ابی طالب(ع)، نهج البلاغه

10- فراهیدی، خلیل بن احمد، (1410ق)، کتاب العین، انتشارات هجرت، قم: دوم

11- معرفت، محمد هادی، (1386ش)، التمهید فی علوم القرآن، تمهید، قم

12- معرفت، محمد هادی، (1386ش)، صیانه القرآن من التحریف، تمهید، قم

13- معرفت، محمد هادی، (1386ش)، علوم قرآنی، تمهید، قم: چهارم

14- مؤدب، سید رضا، (1390ش)، اعجاز قرآن، المصطفی، قم: دوم

15- نجارزادگان، فتح الله، (1384ش)، تحریف ناپذیری قرآن، مشعر، تهران

16-https://fa.m.wikipedia.org/wiki/تصاعد_حسابی

 

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی